اولین سمپوزیوم ملی ارتقای ایمنی حمل و نقل جاده ای در بسترآمایش سرزمین برگزار شد
1394-11-01
اولین سمپوزیوم ملی ارتقای ایمنی حمل و نقل جاده ای در بسترآمایش سرزمین برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان سمنان ، اولین سمپوزویم ملی ارتقای ایمنی حمل و نقل جاده ای توسط اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان سمنان با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی سمنان ، انجمن آمایش سرزمین و حمایت استانداری سمنان، پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی سمنان و شاهرود، ادارات کل استاندارد و تحقیقات صنعتی، راه‌ و‌ ترابری استان سمنان، پژوهشکده حمل‌و‌نقل، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها ، کانون اتومبیلرانی و جهانگردی کشور و نمایندگان امداد خودرو سی ام دیماه در سمنان برگزار شد.این سمپوزیوم با محورهای راه های ایمن کویری، وسایل نقلیه ایمن، کاربران ایمن، تدوین و اعمال قوانین ترافیکی، ایمنی راه در بستر آمایش سرزمین و سامانه های هوشمند حمل و نقل(ITS) برگزار شد.

دکتر شاهرخ رنجبر بهادری رییس دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم اظهار داشت: امروز راه و جاده از مهم‌ترین مسایلی است که باید بدان توجه شود و نخستین سمپوزیوم ملی ارتقای ایمنی حمل‌ونقل جاده‌ای در بستر آمایش سرزمین نیز درصدد این است تا به بررسی علل و راه‌های کاهش سوانح رانندگی و تلفات جانی و خسارت‌های مالی ناشی از تصادفات بپردازد.رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان با بیان اینکه سالانه هزاران نفر در جهان بر اثر وقوع سوانح رانندگی جان خود را از دست می‌دهند که این امر بسیار تاسف‌آور است، بیان داشت: ایران بین کشورهای مختلف جهان در این بخش رتبه بالایی دارد و بر اساس آمارهای موجود در این بخش باید به گونه‌ای تلاش کرد تا از تلفات و خسارت‌های ناشی از سوانح کاسته شود.

در ادامه دبیر سمپوزیوم ملی ارتقای ایمنی حمل‌ونقل جاده‌ای در بستر آمایش سرزمین گفت: امروز باید مدیریت راهبردی نظام حمل و نقل بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گیرد.

مدیر کل حمل و نقل پایانه های استان سمنان گفت: توقع ما از برگزاری سمپوزیوم استفاده از نظرات و تفکرات استادان و اهل فن و یافتن راه کارهایی برای ارتقا، ایمنی، نگهداری سرمایه و حفظ راه هاست. داود فهندژ سعدی افزود: مطالعات خوب و گسترده ای در حوزه آمایش سرزمین انجام شده و آمایش و گسترش صنعت حمل و نقل شبکه راه ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد. وی گفت: «ما در این سمپوزیوم به دنبال تخصصی کردن موضوع ایمنی راه ها و صنعت حمل و نقل هستیم و امیدواریم در نظام برنامه ریزی بحث ایمنی جز برنامه های اصلی آینده باشد.سعدی افزود: «بحث ایمنی موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت . ما تلاش می کنیم با یافتن راه هایی برای ارتقای ایمنی, برای نگهداری و حفظ راه ها که به عنوان سرمایه ملی محسوب می شود راهبردهایی بیابیم .مدیر کل حمل و نقل و پایانه های استان سمنان گفت: «کوتاه ترین مسیر همواره ایمن ترین مسیر نیست، بنابراین باید در شرایطی از سرمایه گذاری نترسید تا نتیجه مطلوب حاصل شود.او با توجه به وسعت راه ها در استان و اهمیت آنها در صنعت حمل و نقل و جاده ای کشور تصریح کرد: «باید برای بهبود و ارتقای ایمنی و سلامت راه های استان وقت و هزینه و انرژی زیادی صرف شود.فهندژ سعدی افزود: مدیریت نگهداری سرمایه های ملی در بحث راهها،یی که بیشترین حجم تردد را دارند در اولویت قرار گیرد.و توجه ویژه به عامل خطای انسانی در بروز تصادفات را در ارتقای ایمنی راه ها برشمرد.او تاکید کرد: «اجرای صحیح اصل 44 قانون اساسی در این حوزه نیازمند مشارکت هر چه بیشتر بخش خصوصی و حمایت از سرمایه گذاران این حوزه از سوی دولت است.ذر آخر تاکید کرد نگهداری راه و ایمن سازی محورهای مواصلاتی نیازمند توجه ویژه به این مقوله می باشد.

جانشین پلیس راهور ناجا از جان باختن بیش از 221 هزار نفر در راه‌های کشور و مصدومیت سه میلون نفر در 10 سال گذشته خبر داد.

سردار موسی امیری که از دیگر سخنرانان این سمپوزیوم بود گفت: «بررسی روند وقوع سوانح ترافیکی در بازه 10 ساله بین سال های 1384 تا 1393 نشان می‌دهد که در این سوانح، 221 هزار و 851 نفر در سوانح رانندگی راه‌های کشور جان خود را از دست داده‌اند.او تصریح کرد: «در همین مدت، 2 میلیون و 913 هزار نفر بر اثر وقوع سوانح رانندگی در جاده‌های کشور مصدوم شده‌اند.جانشین پلیس راهور ناجا افزایش شمار خودروها را یکی از مهم ترین متغیرهای مهم در حوزه حمل و نقل و ایمنی برشمرد و افزود: در 10 سال گذشته، شمار خودروهای شماره‌گذاری شده در کشور 139 درصد افزایش داشته و از 7 میلیون و 600 هزار دستگاه در سال 1384 به عدد 17 میلیون و 600 هزار دستگاه در پایان سال گذشته رسیده است.ا

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور هم در این مراسم از افزایش دوربین های ثبت سرعت در جاده ها خبر داد .

شهرام آدم نژاد گفت: سازمان راهداری هم اکنون 400 دوربین ثبت تخلف بخصوص سرعت غیر مجاز در جاده های کشور دارد و امسال نصب یک هزار و 879 دستگاه دوربین دیگر هم آغاز شده است.

وی با بیان اینکه نصب این دوربین ها تا سه سال آینده به اتمام می رسد افزود: پلیس راهور و سازمان راهداری در زمینه دوربین های ثبت تخلف به صورت یکپارچه عمل و فعالیت های یکدیگر را همپوشانی می کند .

محمدرضا احدی دبیر علمی این سمپوزیوم هم در این نشست از پیشرفت 30 درصدی طرح ملی راهبرد ایمنی راه ها خبر داد .

وی گفت : این طرح تا مهر ماه سال آینده به پایان می رسد و امیدواریم در کاهش تلفات جاده ای موثر باشد .

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به تصویب افزایش جریمه‌های رانندگی گفت:‌ بازدارندگی جرایم رانندگی در دنیا پذیرفته شده است اما برخی مقابل این امر مقاومت نشان می‌دهند.

داوود کشاورزیان در مراسم اولین سمپوزویم ملی ارتقای ایمنی افزود :‌ بازدارندگی جریمه‌های رانندگی و تمکین مردم به قانون با افزایش جریمه‌ها از مهمترین مواردی است که در سراسر جهان شاهد آن هستیم اما در کشور ما گاهی مقابل آن مقاومت می‌شود.

وی تصریح کرد: کاهش تلفات رانندگی امروز کمک همگانی می‌طلبد و همه مدیران باید تلاش کنند تا میزان سوانح جاده‌ای در کشور کاهش یابد.

معاون محترم وزیر اشاره کرد: برگزاری نخستین سمپوزیوم ملی ارتقا ایمنی حمل و نقل جاده‌ای در بستر آمایش سرزمین را یکی از مهمترین اقداماتی دانست که می‌تواند در راستای انجام اقدامات استانی برای کاهش سوانح رانندگی مؤثر باشد.

کشاورزیان افزود: باید راهکارهای ارتقاء ایمنی و کاهش تصادفات رانندگی در جاده‌های کشور در اینگونه سمپوزیوم‌ها مطرح و سپس اجرایی شود و اولویت نخست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز ارتقا ایمنی در عبور و مرورهاست.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود:‌اقدامات ارتقا ایمنی از سوی این سازمان در دو سطح سخت‌افزاری شامل جاده‌ها و نرم‌افزاری نظیر استفاده از تجهیزات مدرن، کنترل رفتارهای راهداران جاده و ... در دستور کار اجرا قرار گرفته است.

وی همچنین با اشاره به اقدامات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در آستانه سال جدید و تعطیلات نوروز افزود: هر ساله اعتبارات خوبی برای آماده‌سازی راهها در آستانه نوروز به استان‌های مختلف کشور اختصاص می‌یابد و امسال نیز این امر در دستور کار قرار گرفته است.

کشاورزیان ادامه داد: تلاش می‌شود تا راه‌های مناسبی را برای راهوران جاده در آستانه تعطیلات نوروزی فراهم کنیم تا از شمار سوانح رانندگی در محورهای ارتباطی کاسته شود.

ایشان اظهار داشت : محور تهران ـ مشهد از جمله محورهای اصلی و شریانی کشور محسوب می‌شود که باید مورد توجه جدی قرار گیرد و آمارها نیز نشان می‌دهد حجم سوانح رانندگی در استان سمنان بالاست.

کشاورزیان افزود: انتظارات بیشتری وجود دارد که دستگاه‌های متولی امر، مدیریت سرعت و کنترل رفتارهای پرخطر رانندگان را در دستور کار داشته باشند و همچنین شاهد حضور پررنگ پلیس راه در محور مهم تهران ـ مشهد باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: افزایش استراحتگا‌ه‌های بین جاده‌ای و ایجاد مجتمع‌های خدماتی و رفاهی نیز باید در سراسر محور تهران ـ مشهد در دستور کار قرار گیرد.

در ادامه مراسم نشست های تخصصی با محوریت راه‌های ایمن و جایگاه ایمنی راهها در آمایش سرزمین ، وسایل نقلیه ایمن و تدوین و اعمال قوانین ترافیکی ، کاربران ایمن و سیستم‌های هوشمند حمل‌ونقل (ITS) و کارگاه های تخصصی با عنوان راه‌های کویری و اقدامات و الزامات لازم در کاهش سوانح رانندگی و مدیریت و ارتقای ایمنی راه در بستر آمایش سرزمین برگزار گردید. همچنین در ادامه ، مقالات برگزیده توسط نویسندگان ارائه گردید.

 شایان ذکر است 120 مقاله تخصصی به دبیرخانه این سمپوزیوم ارسال گردید که پس از بررسی و داوری 60 مقاله پذیرفته شد.

در حاشیه این سمپوزیوم، نمایشگاهی از خودروهای کلاسیک  با همکاری کانون اتومبیلرانی و جهانگردی کشور نیز برپا شده که از جذابیت دیگر سمپوزیوم به شمار می‌آید.

برپایی غرف نمایشگاهی با حضور شرکتهای امدادی ، کانون اتومبیلرانی و جهانگردی ، شرکتهای بیمه ، شرکتهای ارائه دهنده خدمات در زمینه سیستم های هوشمند جاده ای ، کانون انجمن های صنفی شرکتها و رانندگان حمل و نقل جاده ای و اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان  از جمله برنامه های این سمپوزیوم بود.

 در پایان مراسم دبیر اولین سمپوزیوم به قرائت بیانیه سمپوزیوم پرداخته و در ادامه به مقالات تخصصی و برتر ارائه شده در سمپوزیوم لوح تقدیر ، تندیس و جوایز اهدا گردید.